Ekte eller konstruert på nett?

Med en økende grad av våre liv, meninger og bilder på nett, er det mer og mer fokus på hvordan du fremstår digitalt og hva som kommer frem når folk søker på ditt navn i en søkemotor.

20121207-091906.jpg

Ole Kristian Bøen skrev et blogginnlegg om Jobben som glapp, takket være Google, hvor man etter et godt intervju og klare signaler om at man er en god kandidat kan miste muligheten grunnet hva man leser om og av deg etter et nettsøk.

Her er det helt klart mange, gode innspill og argumenter for hvordan man bør bruke sosiale medier, blogg og redigering av egen nettilværelse. Men – hvor konstruert skal man være på nett? Skal man passe seg for å være «seg selv» og bare være profesjonell og fagspesifikk på nett for å passe på hva evt. potensielle, fremtidige arbeidsgivere vil tenke om deg etter hva de ser på nett? Det er selvfølgelig forskjell på innhold man legger ut, men jeg er redd for om man blir for fokusert på å konstruerer uekte, dog perfekt og profesjonell, personligheter på nett.

I et nylig innlegg fra Henriette Høyer om personlig branding nevner hun blant annet noen tips, hvor dette er ett av dem:

Vær personlig, ikke privat
Det er interessant å vite hva du kan faglig sett, men det er vel så viktig å få et inntrykk av hvilken person du er.
Det oppnår du ikke dersom du ikke deler og gir av deg selv.

Og det er noe av det jeg vil at man ikke skal glemme. Er du deg selv på nett vil sannsynligvis noe av personligeten din skinne igjennom, og det er jo nettopp dette som kan være grunnlaget for ansettelse eller ikke. Tenk på det positivt – kanskje ser en arbeidsgiver at du med din personlighet (som syntes på søk og ikke så godt på intervjuet) med stor sannsynlighet ikke ville trives så godt på akkurat dette arbeidsstedet?

Henriette sier også i et tidligere blogginnlegg at Førsteintrykket er digitalt.

Det er ikke lenger nok å ha et fast håndtrykk og se den du møter i øynene for et godt førsteinntrykk. Personen du har møte med, intervju med eller som du skal på en første date med har mest sannsynlig googlet deg allerede. Vet du hvilket førsteinntrykk du gir?

Det er jo ikke alt man kan fjerne eller må fjerne, men man kan gjerne hjelpe til med å skyve saker nedover i resultatet som man ikke nødvendigvis har stor behov for skal komme først i et søkeresultat. Lag nytt innhold som blir synlig høyt oppe i resultater så forsvinner gammal morro lenger ned.

Men hvordan skal du bygge opp din personlige branding på nett, og skal den bare være profesjonell, eller skal du ha en synlig personlig og privat profil også?

Her er det vel mye opp til en selv og hva man er ute etter å oppnå.

20121207-092009.jpg
En kommentar på en blogg kommer høyt opp på søkeresultatet

Cecilie Staude gir også flere råd for personlig merkevarebygging på nett i et intervju med Kvinnovasjon. Her nevner hun, i tillegg til tips som å være personlig, vær profesjonell og overvåk egen merkevare, at man også bør (eller skal?) være varsom med ord og uttrykk. Men hvor varsom skal man være? Skal man ved hver eneste ytring tenke seg tre ganger om hva og hvordan man kommenterer for hvordan en fremtidig intervjusituasjon kan påvirkes?

Jeg setter selvfølgelig dette på spissen, men jeg ville vel sagt at om man oppfører seg på nett som man ville blandt folk i den fysiske verden bør det vel gå greit. Kunne man hengt opp en ytring, et blogginnlegg eller et bilde på veggen på jobben, så kan man også la dette ligge ute på nett.

Jeg vil også at en potensiell fremtidig arbeidsgiver får et inntrykk av hvem jeg er personlig og hvordan min personlighet er, for hvordan skal hun/han ellers vite om jeg ville passet inn i stillingen. Og tåler de ikke at jeg er litt fjollete innimellom så vil jeg kanskje ikke jobbe der heller.

Jeg ser likevel viktigheten av å, i tillegg til min private tilstedeværelse, bygge en mer profesjonell tilstedeværelse I TILLEGG til min private.

Jeg velger den gylne middelvei!

Advertisements

4 thoughts on “Ekte eller konstruert på nett?

  1. Takk for at du nevner mitt innlegg Line! Godt skrevet. Jeg er helt enig med deg her, hvis man konstruerer et bilde på nett som ikke reflekterer den man er i det virkelige liv, så tror jeg det ganske fort vil skinne gjennom hos en potensiell arbeidsgiver.
    Tror forøvrig også det er vanskelig å gjøre seg interessant hvis man opptrer som en robot hvor alt skal være korrekt og handle om fag til en hver tid.

    Det som derimot er overraskende er at såpass mange ikke tar til seg det faktum at sosiale medier og kommentarer på blogger/nettaviser vektes høyt i søk. Selvsagt bør man kunne fjase litt og selvsagt bør man kunne legge ut et bilde eller to fra et lystig lag, uten at det skal koste deg jobben. Men om en potensiell arbeidsgiver googler kandidaten og finner profiler og kommentarer som utelukkende består av fjas, tull, skrivefeil og enda verre, sjikane og mobbing, da tror jeg man ganske fort forsvinner ut av bunken over aktuelle kandidater.

    Den gyldne middelvei er nok en god vei å velge, også innen personlig merkevarebygging 🙂

    • God folkeskikk kan også her tas med. Folk som åpent driver med digital sjikane og mobbing er med stor sannsynlighet også slik som person. Har man derimot sett feilene ved tidligere oppførsel er det i alle fall viktig å få luket vekk disse sporene, eller ikke minst produsere mye nytt.

  2. Interessante synspunkter og mye man kan mene. Uansett, nye medier gir alle en mulighet til å dele sin personlighet med flere enn før. Noen tar med seg mye av både sin personlighet og sitt privatliv inn i kommunikasjonen i sosiale medier. Andre er svært tilbakeholdne. Mange befinner seg et eller annet sted i mellom. Noen fasit finnes ikke. For hva som oppleves riktig for en, kan oppleves helt feil for en annen. Det dreier seg om å finne en balanse. Får du vist fram noe av deg selv, uten å gi andre en «overdose» – så blir budskapet ofte mer interessant å lytte til. Det henger sammen med at hvis du har en egen stemme og en personlighet som oppleves spennende, så skapes gode muligheter for å etablere en nærhet til mottakerne som gjør at du treffer dem bedre. Fordi mottakerne blir litt kjent med noe av personen bak ord og yrkestittel. Det tror jeg blir viktigere fremover.

    • Og det er akkurat det det du sier, at «For hva som oppleves riktig for en, kan oppleves helt feil for en annen.» Dette gjelder både for hva man selv føler er riktig for en selv, med tanke på hvor privat man er på nett, men det gjelder også for hva en som leser om deg, følger deg, eller søker deg opp før/etter en intervjusituasjon liker å se/lese.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s