Ikke bare idioter og fartsbøller i skisporet

Hvert år skrives og snakkes det mye om Birkebeinere og andre skientusiaster som råskier i Nordmarka. At det kan være en dårlig idé å trene fartstrening på de mest brukte løypene i marka rundt Oslo spesielt i helgene er det ikke alle som tenker på. Og konfrontasjoner, irritasjon og krangel har forekommet mellom raske og mindre raske skiløpere i skogen.

20130226-075527.jpgSå da jeg kom utfor en slik fartsidiot i en trang og bratt nedoverbakke på vei ned fra Lilloseter for noen helger siden tenkte jeg mitt. Han kom på utsiden av meg og jeg prøvde å være litt føyelig og la han komme forbi med det resultat at jeg tryna skikkelig og holdt på å bli truffet av en annen bak meg. Og fartsidioten bare fortsatte som om ingenting hadde skjedd. Det var jo i teorien ikke hans feil, men jeg ble ganske forbanna…

Overraskelsen var derfor stor da jeg litt lenger ned i bakken ble tatt igjen av en mann som spurte om det var jeg som falt lenger oppe i bakken? Jo, det var jo det… Og han beklaget så mye og håpet at det gikk greit! Jeg ble så paff at jeg smilte og sa det gikk helt fint.

Så jeg tenker det er håp der ute. Kanskje han er litt mer forsiktig i neste trange bakke, og om ikke annet så var han ydmyk og tok ansvar for noe han indirekte voldet. Får håpe flere er som han i marka.

Legg igjen en kommentar

